Saturday, May 28, 2005

Ada apa dengan Usman Awang?

Lama sudah saya membuat spekulasi ini tetapi belum menulisnya. Di kalangan teman-teman, saya sering bergurau tentang hal ini -- dan sering pula dianggap cuba membesar-besarkan negeri sendiri.

Malulah, kalau mahu berebut tokoh besar seumpama almarhum Usman Awang. Kalau dia dilahirkan di Johor, maka senang sahaja disebut anak Johor. Tetapi ... ada apa dengan Usman Awang? Atau, lebih tepat, ada apa dengan 'Awang'?

Bukankah nama Awang itu bukan nama orang Johor?

Awang ini satu daripada beberapa nama khusus orang Pantai Timur, khususnya Terengganu (tidak dinafikan juga di Kelantan). Nama-nama khusus lain di negeri Baru Bersurat ini: Embong (apakah dari kata 'embun'?), Endut (ini asalnya?), Jusoh (kemungkinan besar dari nama Yusuf), Kuntum (disebut 'Kuntong' dalam loghat Terengganu), Senik, Ambok (atau, Ambak?) dan juga Ngah (apakah dari nama 'tengah' seperti Long daripada yang 'sulung' dan Su daripada yang 'bongsu').

Ada berapa lagi nama yang khusus yang boleh dianggap mewakili keistimewaan panggilan di Terengganu?

Sebab itu, dengan beberapa siri tulisan saya di sini -- tentang penyebaran loghat Terengganu di sepanjang pantai (di luar negeri ini) dari Kuantan, Pahang hingga Mersing, Johor -- saya mempunyai sangkaan yang kuat bahawa darah keturunan Sasterawan Negara yang dihormati semua pihak ini asalnya Terengganu.

Almarhum dilahirkan di Kuala Sedili, satu perkampungan kecil yang memang sering menempatkan orang Terengganu. Saya kutip biodata ringkas almarhum Usman seperti disediakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP):

"Lahir: 12 Julai 1929 di Kampung Tanjung Lembu, Kuala Sedili, Kota Tinggi, Johor.

"Ketokohan Usman Awang dalam dunia persuratan Melayu moden, khususnya sajak dan drama amat banyak diperkatakan. Maka itu nama Usman Awang paling terkenal kepada semua pengkaji dan peminat sastera Melayu di pelbagai peringkat dan golongan. Kejayaannya mempertahankan dirinya sebagai seorang penyair dan budayawan yang terus kreatif memberikan rasa keteguhan terhadap tradisi baharu sastera kita. Beliau adalah seorang penyair yang tidak pernah luntur dan dapat menyesuaikan dirinya dengan pelbagai zaman dan situasi.

"Pendidikan yang diterima oleh Usman Awang hanyalah setakat sekolah Melayu sahaja. Situasi dan keluarganya yang miskin tidak membenarkan beliau untuk mengecap kejayaan dengan lebih jauh dalam bidang pendidikan. Beliau disekolahkan di Kuala Sedili (1936), Mersing (1937) dan Bandar Maharani Muar (1940) hingga lulus darjah VI.

"Semasa pendudukan Jepun di Malaya pada tahun 1942, Usman Awang menjadi petani di Segamat. Tidak lama kemudian beliau menjadi buruh paksa Jepun selama enam bulan di Singapura, beliau berjaya melepaskan diri dan pulang ke Segamat. Usman Awang pernah menjadi ‘budak pejabat’ di Pejabat Taliair Segamat dalam zaman Jepun dan kemudiannya memasuki Pasukan Polis Jepun (Botai), tetapi selepas beberapa minggu menjalani latihan, pihak Jepun menyerah kalah."

Tentu keluarga almarhum dapat menjawab teka-teki saya ini, dan tentunya genealogy tokoh besar kita dapat diungkapkan lebih mendalam -- Fathi Aris Omar