Friday, May 27, 2005

Dari Kuantan ke Mersing

Catatan pendek berikut (diambil dari laman web Galeria Kuantan) sekadar menghuraikan lagi artikel saya sebelumnya, 'Kenapa jadi ikang?'

"Oleh sebab Kuantan merupakan sebuah bandar yang 'muda' secara relatifnya, ia tidak memiliki banyak budaya tradisi tempatan yang unik, melainkan yang dibawa oleh mereka yang berasal dari luar dan menetap di Kuantan, khususnya dari negeri Terengganu dan Kelantan.

"Oleh sebab itu, amat mudah untuk mendengar orang ramai di Kuantan bercakap dalam loghat Terengganu dan Kelantan, sementara makanan tradisional dan kegemaran dari kedua-dua negeri itu juga popular di sini. Jauh sedikit dari bandar Kuantan sendiri, iaitu ke arah barat dan selatan, barulah budaya tradisi Pahang dapat diperhatikan sedikit demi sedikit."

Pandangan ini benar sekali untuk menggambarkan pengaruh loghat-loghat Terengganu dan Kelantan di sepanjang pantai timur Pahang-Johor antara Kuantan hingga ke Mersing dan Pulau Tioman.

Nota: Saya pernah ke Mersing dan Teluk Juwara, di timur Pulau Tioman (Julai, 2001) dan saya terpikat dengan penuturan loghat dua negeri ini di lokasi-lokasi ini. Begitu juga beberapa lokasi sepanjang jalan antara Kuantan hingga Mersing. Bentuk muka buminya tidak ubah perjalanan dari Pattani (selatan Thailand, 2002) ke Mersing (yang mengingatkan perjalanan saya dari Medan ke Banda Aceh, November 2001). Apatah lagi, teluk ini memang indah, tenang dan mengasyikkan. Kami berjalan kaki dari pantai barat pulau ini merentasi bukit di tengahnya dan sampai di Teluk Juwara -- dan di sini ada sebuah warung Internet!