Friday, June 03, 2005

Ogak-ogak, ogeh & ogoh

Olok-olok burung di laut,
Ogak-ogak burung di bukit,
Rupa elok bagai diraut,
Akan penawar hati yang sakit.

Oh ya, saya perasan kata Terengganu 'jatuh jerebak' (atau, jerbak?) itu mungkin boleh dieja secara rasmi sebagai 'jatuh jerembap' (atau, jerembab?).

Kata 'jerembap' ini ada dalam kosa kata bahasa Indonesia, pertama-tama sewaktu saya membaca karya terjemahan ahli antropologi yang menfokuskan kajiannya di Jawa, Clifford Geertz dalam The interpretaion of cultures.

Tetapi saya tidak pasti kata 'jerembap' ini asalnya kata Jawa, Melayu (Riau), Sunda, Betawi, Bugis atau daerah-daerah lain.

Orang Terengganu ada satu kata lain yang membawa maksud yang sama -- 'jatuh sem'bang'.

Tetapi catatan kali ini ingin menfokuskan kepada tiga kata ini: ogak-ogak, ogeh dan ogoh.

Kita mula dengan yang mudah dahulu, ogak-ogak itu sama ertinya larva nyamuk, jentik-jentik. Dua kata selebihnya ini pula ogeh dan ogoh mempunyai makna yang sama, kemungkinan besarnya sama erti dengan kata Jawa, 'ogah'. Jadi, dari 'ogah' Jawa menjadi ogoh (atau, ogeh) Terengganu?

Maksud ogoh atau ogeh ini ringkas sahaja, goncang atau goyang -- dan kedua-duanya sebagai kata kerja (verb).

[** Nota: Kata 'ogak ogak' dalam pantun Melayu tradisi ini (no 25 di laman web tersebut) tidak diketahui dengan jelas maknanya, begitu juga asal-usul pantun ini. Saya temuinya di Internet :)

Kelihatan baris kedua maksud dengan baris kedua pembayang 'agak longgar' dan 'tidak menarik'. Selalunya, pantun Melayu tradisi padat, berirama indah, intelektual dan sasterawi sekali sifatnya.

Tetapi semakan kamus dalam talian Asiamaya.com menunjukkan, ogak-ogak dalam bahasa Indonesia maknanya badut atau pelawak. Jadi, tidak jauh daripada kata olok-olok di baris pertama pembayang dalam pantun ini.

Orang Terengganu akan menyebutnya, buak lolok ning! (= buat olok-olok ini!), atau kadang-kadang disebut juga satu kata lain, 'brayor' (= acah-acah, main-main atau olok-olok sahaja) ]

Catatan ini elok dibaca dengan artikel-artikel sebelumnya, Loghat Terengganu dipengaruhi Jawa dan Duku Terengganu asal Jawa?